برجسته سازى در داستان کوتاه سه قطره خون
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
"برجستهسازى" یکى از اصطلاحاتِ مرتبط با مکتب "فرمالیسم" است. بر اساس این نظریه، دریافتِ ما از زندگى، همواره در اثر عادت، ملالآور مىشود، چرا که جریان خودکارسازى، همه چیز را فرسوده مىکند، بنابراین نویسندگان از طریق صناعات زبانى و هنجارگریزىهاى خلّاقانه مىتوانند زبان را رو به جلو هدایت کرده، از وضعیت پسافتادگى، ایستایى و رکود بیرون آورند. در این مقاله داستان کوتاه "سه قطره خونِ" "صادق هدایت" از منظر برجستهسازى مورد بررسى قرار گرفته، نشان دادهشدهاست که چگونه هدایت با استفاده از شخصیّتپردازى تازه و تحلیل روانى شخصیّتها همراه با زبان نمادین، تکرار و شبیهسازى، برجستهسازى نوشتارى، برجستهسازى معنایى، عدول زمانى، لحن طنزآمیز و ایجاز، زبان داستانش را برجسته کردهاست.
منابع مشابه
خوانش هرمنوتیکی «نام داستان» در سه قطره خون صادق هدایت و ربیع فی الرّماد زکریا تامر
نام داستان، کلیدی است که نویسنده به صورت خودآگاه در اختیار خواننده قرار میدهد تا با استفاده از آن، خود بتواند به زوایای پنهان جهان ذهنی نویسنده و نیز دنیای پر رمز و راز متن راه یابد. با توجّه به عنوان، مخاطب میتواند به توانایی، باریکاندیشی و هنرمندی نویسنده در انتقال مفاهیم متن به صورت فشرده و نیز دیدگاه او دربارة عناصر و مفاهیم داستان پی ببرد. از آنجا که رویکرد هرمنوتیکی در تحلیل چرایی نام...
متن کاملشگفتی های بینامتنی در سه قطره خون
بینامتنی ارتباط میان گفته های ادبی را نمایان می سازد و با کمک آن، می توان به مقایسه داستان کوتاه ( سه قطره خون ) اثر صادق هدایت و قطعه شعری به نام ( سه قطره خون روی برف ) در پرسوال یا داستا ن گراآل اثر کرتین دوتروا پرداخت. داستان هدایت در تیمارستان شروع می شود، خون قناری یا گربه ای که قناری را گرفته است، به زمین می ریزد و دختری که به راوی نظر دارد با مرد دیگری (عباس) می رود. داستان در خانهء سیا...
متن کاملعجز از بیان: قرائتی از روانکاوانه از داستان(سه قطره خون)
«سه قطره خون» در زمرهی شناختهشدهترین آثار صادق هدایت قرار دارد و داستانی است که هم توجّهِ عامِ بسیاری از خوانندگان علاقهمند به ادبیات را به خود معطوف کرده و هم توجّهِ خاصِ عدهی زیادی از پژوهشگران و منتقدان ادبی را. راوی و شخصیت اصلی داستان که در آسایشگاهی روانی بستری شده است، توصیفی از سایر بیماران و نیز شرحی از رویدادی آسیبزا در زندگیِ گذشتهی خود به دست میدهد که از هر حیث روایتی نامنتظم و نام...
متن کاملسه قطره خون یا سه گانه ی یک درد
درمیان داستان های کوتاه صادق هدایت سه قطره خون ( از مجموعه ای به همین عنوان ) یکی از پیچیده ترین و همگون ترین نوشته های وی از حیث قالب ومحتوا در مقایسه با بوف کور است ؛ به گونه ای که آن یک را می توان « طرح اولیه » ی این یک به حساب آورد. من راوی ِ سه قطره خون، همچون من راوی ِ بوف کور ، هیچ سنخیتی میان خود وآدم ها و محیط اطرافش نمی بیند ؛ از این رو نیازی...
متن کاملخوانش هرمنوتیکی «نام داستان» در سه قطره خون صادق هدایت و ربیع فی الرّماد زکریا تامر
نام داستان، کلیدی است که نویسنده به صورت خودآگاه در اختیار خواننده قرار میدهد تا با استفاده از آن، خود بتواند به زوایای پنهان جهان ذهنی نویسنده و نیز دنیای پر رمز و راز متن راه یابد. با توجّه به عنوان، مخاطب میتواند به توانایی، باریکاندیشی و هنرمندی نویسنده در انتقال مفاهیم متن به صورت فشرده و نیز دیدگاه او درباره عناصر و مفاهیم داستان پی ببرد. از آنجا که رویکرد هرمنوتیکی در تحلیل چرایی نام...
متن کاملبررسی پیرنگ «سه قطره خون» از منظر مدرنیسم و سوررئالیسم
در میان داستانهای هدایت «سه قطره خون» از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است. به عقیده بسیاری از منتقدان ادبی، سبک داستانپردازی هدایت در این داستان، نمونۀ تمامعیار سبک داستاننویسی خاص اوست. این داستان با درونمایۀ رازآلود و سمبلیک خود و ساختار پارهپاره و نامنسجم و روایتهای گسیخته از وقایع نامرتبط، بهخوبی نمایانگر نگرش خاص نویسنده به جهان پیرامون و همچنین جهانبینی ذهنی اوست. درواقع هدایت در ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 7
صفحات 97- 118
تاریخ انتشار 2012-06-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023